2012-10-14

Hasse Tellemar (1923 - 2012)

Tidigt i morse somnade Hasse Tellemar in, 88 år gammal.
Nu hyllas han av Aftonbladets läsare.
– Du är en stor del av min uppväxt, skriver läsaren Bibi.
Sedan beskedet kom att Hasse Tellemar gått bort, 88 år gammal, har han hyllats av Aftonbladet läsare.
Det dröjde inte länge innan kommentarsfälten var fyllda av tankar, minnen och hyllningar till den gamla radiolegendaren.

En vän i etern

De flesta som kommenterar minns Tellemar som en trevlig vän i etern på lördagsförmiddagarna.
– Du är en stor del av min uppväxt, då min bror och jag brukade krypa ner i sängen med vår mor och lyssna till dig på radion på lördagsmorgnarna, skriver Bibi Andersson.
Michael Dette Stigborn berättar att det var Tellemar som fick honom att komma upp ur sängen på helgerna.
– Det var inte mycket som fick mig att gå upp tidigt på lördagmorgnarna i tonåren, men ditt program gillade jag så jag lyssnade alltid.

Yngre lyssnare

Även yngre lyssnare, som Jesper Rice-Oxley Forsberg, har en relation till Tellemar.
– Jag och min pappa brukade på senare tid putsa fönster åt Hasse och hans fru, och även om jag tillhör den yngre generationen så känner jag till mycket av det han har gjort. Och det känns som en ära att Hasse själv har berättat om sin karriär för mig, vilket gör denna händelse till en stor sorg.

Musikantvän

Torsten Myrgren berättar om när han träffade Tellemar i början av 70-talet.
– Jag fick förmånen att, som ung och grön i dansbandsbranschen, spela helt orepat med Hasse en kväll i början av 70-talet. Vi var på ett firmagig med bandet och Hasse var kvällens överraskning. Han var ju en mästare på bl a latinamerikanskt som vi knappt kunde stava till. Men med Hasses goda humör och uppmuntran så fixade vi "Tico Tico" med bravur! Tack Hasse för detta vackra minne och vila i frid, musikantvän!

SSK-supporter

Hasse Tellemar föddes i Södertälje, och gick ofta på till Scaniarinken för att se sitt favoritlag SSK spela ishockey.
Södertälje Sportklubb är också en av dem som ställt sig i hyllningskören.
– Ur-SSK:aren, hedersmedlemmen, Södertäljeambassadören, radioprofilen och musikern Hasse Tellemar kommer hedras med en tyst minut inför lördagens match mot Malmö. Vila i frid! Alla tankar till Hasses familj.
– Vi träffades ofta i Scaniarinken förr, och snackade SSK. Trogna supporters som vi alltid varit. Vila i frid Hasse, skriver Leif Ågren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar