2012-10-16

Min tanketext om Alf Robertson (del 3)


Väldigt många gånger har jag skrivit om denna artist. Menar förstås Alf Robertson (1941 – 2008). Han var för väldigt många en stor och begåvad artist. Den svenska begåvningen Alf Robertson spelade ofta in skivor under 1970-talet. Även under 1980-talet och 1990- och 200-talet. Albumet Rosenkyssar var en samlingsplatta från 2002. Skivan innehöll då titelspåret Rosenkyssar. Den innehöll även en tolkning på svenska av den amerikanska pianisten och sångaren Tom Waits gamla dänga Waltzing Mathilda. Under året 2002 så hade Alf Robertson fyllt 61 år gammal. Vid 61-års ålder fick han sin allra första stroke. Som han på senare år dog av. Om jag backar till 1980 så gav Alf Robertson ut albumet Mitt Land som innehöll 12 spår. Vad hör du i låten Mitt Land? Såklart – det är ju Sveriges Nationalsång. Mycket märkligt. Att Alf Robertson spelade in Du gamla du fria.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar