2013-11-14

Randy Newman

Jag vill härmed presentera Randy Newman för de som inte känner till honom så väl trots att han är gammal. Newman är helt otrolig på piano. Hans genre är lite åt det jazziga hållet. Där nämns bland annat den kvinnliga jazzgudinnan Ella Fitzgerald. Jag känner till henne mycket mer än vad jag känner till Randy Newman. Han debuterade 1968 med albumet Randy Newman. Han är pianist, musiker och även filmkompositör. Randy Newman inspirerades väldigt mycket av den blinda pianisten Ray Charles som skulle ha fyllt 83 år den 23 september 2013. Randy Newman föddes i Los Angeles Han har under en lång tid spelat in olika album. 2009 släpptes hans album Live in London (det är en inspelad livekonsert från London 2009.) Det var väldigt kul att jag fick tips att lyssna på Randy Newman. Han är en väldigt duktig pianist. Även om jag inte har känt till Randy Newman så länge så hoppas jag att han inte lägger ner musicerandet alls. Han har rötter från en av mina stora idoler. Jag menar Ray Charles. Randy Newmans röst liknar faktiskt Ray Charles röst. Jag har under senaste tiden suttit hemma och lyssnat på mycket gospel. Newman har lite sådant stuk på sitt pianospelande. Många amerikanska musiker som var stora på 1970-talet har spelat med varandra. Randy Newman har säkert spelat tillsammans med Ray Charles. Just detta har jag ingen aning om. Men troligtvis så är det nog så. Jag vet inte så mycket om Randy Newman ännu. Mer information kommer såsmåningom. Det är alltid spännande att få tips om artister och hitta nya. Randy Newman har hållit på som artist i 45 år.


Randy Newman 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar