2016-09-07

Intervju med Monica Robertson

  1. Hur kom Alf på en bra låt att skriva?
  2. Varför flyttade Alf till Nashville 1971?
  3. Har läst på nätet att Robertson hittade en LP med artisten Bobby Bare. Fick han träffa Bobby Bare på riktigt?
  4. År 1974 släppte han en LP som heter "Alf i Nashville". Varför släpptes den på både engelska och svenska?
  5. Hur många gånger har Alf spelat in låten "Änglahund"`?
  6. Jag har läst på Facebook att du skulle ut på turné med Mats Rådberg. Sjunger du något av Alf då?
  7. En sak jag undrat över länge är hur Alf Robertson kan läsa en text och få in en melodi till och det blir så vackert? Vad heter melodin han har till sin text "Vår värld"?
  8. Har Alf suttit och skrivit någon låt till dig någon gång?
  9. Alf spelade in en låt 1982 som jag tycker är så härlig. Det år "Balladen om en dam på ett tåg". Var det någon dam som han träffade på tåget?
  10. Vad vill han berätta i låten "Sånger om frihet är bara sånger"?

Här kommer Monicas svar på mina frågor.

  1. Han skrev ofta om saker han själv har upplevt eller hört någon berätta.
  2. Han flyttade därför att han ville pröva lyckan i Amerika.
  3. Vet ej. Jag återkommer till den frågan när jag har kollat.
  4. Den var väl tänkt först att bara släppas på engelska men så tror jag man tänkte om och släppte den på den svenska marknaden.
  5. Vet ej.
  6. Jag sjunger 4-5 låtar av Alf
  7. Det får jag kolla. Det var så längesen som jag lyssnade på den.
  8. Det vet jag faktiskt inte riktigt. Det finns väl en som jag tänker på som är lite speciell som jag tror var till mig. Men det håller jag privat. Lite hemligheter får man ha.
  9. Ja jag tror faktiskt att det var så.
  10. Kanske att man inte alltid ska lägga för stor vikt i alla ord. Kanske inte den betydelsen som man själv tolkar in.



1 kommentar: