2012-10-08

Min tanketext om Alf Robertson (del 2)


Alf Robertson spelade in en låt 1980 som jag inte alls känner igen. Den heter Åtta Dygn i Kolet. Spår 9 på skivan Mitt Land. Om jag ska skriva om någon artist (i detta fall Alf Robertson) så måste jag rabbla upp en hel del låtar. Alf Robertson spelade in en skiva som hette Emelys Foto som återutgavs 2006 (då han var 65 år gammal.) Robertson var 54 år när jag föddes (1995.) Alf är  en av mina favoriter i countrymusik. Alltså riktigt bra svensk countrymusik. En annan bra countryartist är Mats Rådberg. Artisten Mats Rådberg var en nära vän till Alf Robertson. Likaså också Bert Karlsson (en gammal skivproducent från 1960-talet som än idag är aktiv som skivproducent.) Skivproducenten Bert Karlsson kallas för Skara-Bert och han är från Skara. När Alf Robertson avled på julaftonen 2008 så skrevs det i tidningen att en stor känd svensk countrysångare avlidit. Då skrevs det många kommentarer av folk som tyckte att det var dåligt av Alf Robertson att lämna oss just på jul-aftonsmorgonen 2008. Då missade han något helt fantastiskt. Alltså all julmat och julmusik. Att han inte ens gav ut en julskiva själv. Det var mycket dåligt. Undra hur det skulle låta om Alf Robertson spelade in Rudolf med Röda Mulen. Det skulle nog varsa riktigt awsome. Eller om herr Robertson läste in en juldikt innan han lämnade oss för evigt. Lämnade oss – det gjorde han alltför tidigt tycker jag. Han kunde ju åtminstone fyllt 70 år. Men på tal om alla strokes han haft så…, ja – så… var det nog skönt för honom att få somna in på ett sjukhus i Göteborg. Änkan Monica Robertson lyssnade på Alf Robertsons sista inspelningar från 2008. Samma år som Alf Robertson skulle fyllt 68 år så gavs skivan En Flisa av Granit ut. Två år efter skivan En Flisa av Granit kom ut i butikerna så började Monica Robertson på en egen musikerbana. Men jag säger bara det. Hon sjunger bra. Men vem slår Alf Robertson?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar