2012-10-08

Min tanktext om Alf Robertson (del 1)


Alf Åke Robertson föddes den 8 juni 1941 i Göteborg. Som 27-åring (1968) började Alf Robertson att spela in skivor. Han bodde i Frillesås med frun Monica Robertson och 2 barn (Lisen och Isabella Robertson.) För 42 år sedan (1970) släppte Alf Robertson albumet Möt Alf Robertson. Inte vet jag varför det hette så – men så heter det i alla fall. Nån gång gjorde han nån skiva som hette I väntan på Dolly. Han ville gärna träffa Dolly Parton (Därför fick det bli titeln I väntan på Dolly.) Tio år efter skivan Möt Alf Robertson så släpptes skivan Mitt Land (som då innehöll förstås skivtiteln Mitt Land (i melodi av Du gamla du fria. Texten till låten Mitt land är skriven av Alf Robertson – men melodin är Sveriges nationalsång. Sjunde spåret på skivan från 1980 var Hundar Ungar och Hembryggt Äppelvin. Klassikern var ju från 1980. Jag menar förstås Hundar Ungar och Hembryggt Äppelvin. Alf Robertson har gjort en hel del låtar på Svensktoppen. Bland annat då Hundar Ungar och Hembryggt Äppelvin. Ett tag hade han också Riv inte vårt kvarter (men den kom dock ut 2001. Och det var ju inte på 1980-talet direkt.) När Alf Robertson gav ut Riv inte vårt kvarter så var Hundar Ungar och Hembryggt Äppelvin 21 år gammal. År 2012 – då är Hundar Ungar och Hembryggt Äppelvin 32 år gammal. Det har gått en lång tid emellan dessa år. Många vet ju att Alf Robertson var mycket duktig. Det var han. Om han hade stått på scen just idag då skulle han säkert sjunga Hundar Ungar och Hembryggt Äppelvin (det skulle jag gjort om jag var Alf Robertson.) Om jag hade gjort en lista med alla Alf Robertsons låtar så skulle Hundar Ungar och Hembryggt Äppelvin ligga på första plats. Sen skulle Riv inte vårt Kvarter komma på 2:a plats. Nu har jag skrivit upp några låtar. Såklart att.. nej – ursäkta men jag vägrar skriva namnet på den 7:e låten från 1980 igen. Jag har gjort det så många gånger – men jag tycker den är så bra så jag gör det ändå. Jag skiter fullständigt i vad jag tänker just nu. Nu glömde jag bort var jag var nånstans. Det är nämligen så att jag har spelat Hundar Ungar och Hembryggt Äppelvin live på Aranäsgymnasiet på skolans 40-årsjubileum 2012. (Just vid det tillfället så spelade jag Hundar Ungar och Hembryggt Äppelvin för att den är så bra. Skön text i början. Det börjar med att Alf själv sitter på en bar på ett hotell i Östersund. Sen nämner han Tamerfors) (i Finland.)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar